Totaal aantal pageviews

zaterdag 1 juni 2013

Waarom moeten we blijven leren/ontwikkelen?

Tegenwoordig steken veel bedrijven tijd in het blijven ontwikkelen van hun medewerkers. Bedrijven vinden het belangrijk dat medewerkers blijven leren en blijven ontwikkelen. Maar ook voor de medewerkers zelf is dit van belang. De medewerkers moeten up-to-date blijven om mee te kunnen gaan met de veranderlijke maatschappij. Maar waarom moeten we blijven leren?


Voor veel bedrijven bepaald de kwaliteit van de medewerkers, de kwaliteit van de organisatie. Door middel van goede werknemers kan er een voorsprong ontstaan op de concurrenten. Medewerkers blijven leren over de nieuwste ontwikkelingen en veranderen en zo kan het bedrijf meegaan met veranderingen en de kwaliteit verbeteren. Je ziet dat de maatschappij steeds sneller aan het veranderen is. Een voorbeeld is social media. Social media is niet meer uit ons leven weg te denken. Ook bedrijven kunnen hier op in spelen en dit gebruiken voor bijvoorbeeld marketing. Bedrijven kunnen hun medewerkers leren over het gebruik van social media, zodat dit toegepast kan worden in de organisatie. Dit is een van de snelle veranderingen waarmee bedrijven te maken hebben en dus op moeten inspelen. Bedrijven hebben dus belang bij het blijven ontwikkelen van hun medewerkers, omdat dit invloed kan hebben op de concurrentie, de productkwaliteit maar ook de motivatie van medewerkers.

Ook de medewerkers zelf hebben belang bij blijven leren en ontwikkelen. Medewerkers moeten zorgen dat ze interessant blijven op de arbeidsmarkt. Zo zijn er functies die blijven innoveren en ontwikkelen. Ook HRM blijft veranderen. Als medewerkers zich niet zouden blijven bijleren op hun vakgebied, zorgt dit ervoor dat hun kennis achterloopt. Waardoor de medewerker de functie niet naar behoren kan uitoefenen.

Ik vind dat bedrijven er slim aan doen om tijd en geld te steken in het ontwikkelen van hun medewerkers. Maar ik vind dat medewerkers zelf ook het nut moeten inzien dat ze blijven leren. Ze moeten gemotiveerd raken en blijven om willen te leren, zodat ze hun functie goed kunnen uitoefenen met actuele informatie, technieken en theorieën. Het lijkt me voor medewerkers ook leuker dat ze up-to-date blijven op hun vakgebied, omdat dat voor afwisseling kan zorgen. De praktijk laat ons zien en ondervinden dat je nooit uitgeleerd bent!

Bron:
N@Tschool!
Sheets Hoorcollege 7 Leven Lang Leren, Samenvatting een Leven Lang Leren, door Richard Vodde, Fontys Hogeschool HRM en Psychologie
Geraadpleegd op 1 juni 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten